Jak dobierać słowa kluczowe do artykułów na blogu?

jak wybrać słowa kluczowe?Jak dobierać słowa kluczowe do pisanych na blogu artykułów?

Jeśli piszesz bloga i chcesz, żeby ludzie wchodzili na niego nie tylko wtedy, gdy udostępnisz wpis na Facebooku, to musisz zadbać również o odpowiednie umieszczenie w treści Twoich blogowych artykułów tzw. słów kluczowych.

To właśnie po nich wyszukiwarka Google znajdzie Twój wpis, oceni go, i umieści na którymś tam miejscu w wyszukiwarce. Ruch na blogu nie bierze się znikąd. Nie wystarczy Pisać bloga, jeśli nikomu się o nim nie powie, albo przynajmniej nie zadba o właściwe słowa kluczowe – dzięki którym jest szansa pojawienia się w wynikach wyszukiwania w konkretnym miejscu i tam, gdzie danego tekstu szukają konkretni ludzie.

Dobieramy słowa kluczowe do blogowania

Po pierwsze:

Kiedy już zadecydujesz o czym teraz będziesz pisał, zastanów się co wpisałbyś w wyszukiwarkę Google, gdybyś sam chciał trafić na taki artykuł. Przykłady:

1. Jeśli piszesz tekst o takim temacie jak mój (patrz tytuł) wejdź do wyszukiwarki i sprawdź co ludzie wpisują najczęściej, żeby trafić na to, o czym jest ten tekst? Co Ty byś wpisał? Jak dobrać słowa kluczowe”? „ Jak wybrać słowa kluczowe do tekstu?” „Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania artykułu”? I wśród nich wybierz tą frazę/słowo, które wg Ciebie ludzie wpisywaliby najczęściej, lub po prostu dość często.

2. Jeśli tworzysz artykuł o podróżach po Krakowie zrób tak samo: sprawdź co ludzie wpisują najczęściej, żeby trafić na taki tekst? „Jakie wycieczki po Krakowie”? „Kraków – wycieczki”? a może „Co zwiedzić w Krakowie”? I wybierz tą frazę, która wyszukiwana jest przez internautów chętnie lub… stosunkowo często (ale nie wcale!), i chciałbyś żeby właśnie na tą frazę Twój blog pojawiał się w google.

Wybieraj frazy dłuższe niż 1 czy 2 słowa, i najlepiej w formie pytania „Jak..?” „Co zrobić..” itp. Coraz więcej osób zadaje w wyszukiwarce konkretne pytania i szuka na nie odpowiedzi. Wykorzystaj to!

Ile, kiedy, jak?

Po drugie:

Gdy już masz słowa kluczowe, – przejdź do opracowania treści artykułu pamiętając, żeby w tekście co najmniej kilka razy powtórzyło się wybrane słowo.

Gdzie? Najlepiej w miarę równo rozłożone: w tytule, na początki artykułu, w środku, gdzieś pod koniec.

Uwaga: są różne szkoły SEO (pozycjonowania) i obserwując działania niektórych pozycjonerów zauważam, że słowa kluczowe rozkładają w tekście zazwyczaj równo, ale… niektórzy w artykule 1000 znaków potrafią ich upchnąć nawet 20. Wg mnie to już nie jest artykuł dla kogoś, kto czyta, tylko śmietnik (czasem zwany preclem) i coś, czego nie da się zrozumieć.

Jeżeli tworzysz bloga dla ludzi – dbaj o słowa kluczowe, w końcu chcesz mieć na blogu ruch, ale nie przesadzaj. Nadmiar szkodzi w każdej dziedzinie;)

Po trzecie:

Otaczaj słowa kluczowe treścią. Google to robot, ale nie idiota, i ma algorytmy , które sprawdzają „naturalność” strony, tekstów, linków, treści itd. itd. Jeśli naćkasz stronę artykułami po 200 znaków i w każdym po 5 słów kluczowych to wybacz, ale nie licz na długi żywot w wyszukiwarce, ani na szalone pozycje w TOP 3 na słowa, które wybrałeś.

W tym tekście celowo innym kolorem oznaczyłam frazę „jak dobierać słowa kluczowe na blogu”? To właśnie ta fraza nad którą będę chciała popracować jeśli chodzi o pozycję w wynikach wyszukiwania.

Widzisz w jaki sposób otoczona jest treścią? Przed nią, za nią, pod nią – znajduje się tekst artykułu. Absolutnie nie licz tutaj co do linijki – wszelka zbytnia poprawność i zbyt „wyliczone” umiejscawianie słów kluczowych mogą wypaść w oczach algorytmu wuja G. nienaturalnie. A za to dostaje się w ucho (i po pozycji).

Monitoring postępów

Po czwarte:

Monitoruj to, co robisz: jeśli na efekty pojawienia się tekstu w google na podaną lub podobną frazę czekasz bardzo długo, to znaczy albo że: źle dobrałeś słowa i coś „skopałeś”, albo, że konkurencja na tym polu jest ogromna (zapomnij np. o miejscu w TOP 3 na słowo „kosmetyki” jeśli nawet napisałeś piękny tekst, wstawiłeś w nim słowa kluczowe – to przy tak popularnych frazach uzyskanie pozycji topowej wymaga jeszcze mnóstwa innych czynności).

Po piąte:

Nie oszukuj. Wybieraj słowa kluczowe, które rzeczywiście pasują do tekstu, który umieszczasz. Niewiele da Ci użytkownik, który wejdzie na Twój blog szukając informacji np. o marketingu, a trafi na przepis na kaczkę w miodzie i ze śliwkami. Ba – dodatkowo ów ktoś poczuje się wkurzony.

Więcej ciekawych (jak i bardziej zaawansowanych) informacji o tym jak dobierać słowa kluczowe do strony, czy bloga znajdziesz również tutaj:

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/41/jak-wybrac-najlepsze-slowa-kluczowe-do-pozycjonowania

http://www.seoportal.pl/top-5-jak-dobrac-slowa-kluczowe-do-pozycjonowania

Powodzenia!

8 komentarzy

  • Ciekawy wpis. 🙂

  • Bardzo pomocny wpis, od poczatku co prawda zwracam na to uwagę, ale nie do końca dobrze to robiłam. Dziekuję 😉

    niutta.blogspot.com
    -Niuta.

  • Łatwo tu przekombinować. Ja np mam często problem z tym, że ładnie zoptymalizuję artykuł, ma tylko kilka słów kluczowych i w różnych odmianach, a mimo to na te słowa kluczowe wyżej jest inna podstrona na której piszę mniej więcej o tym samym ale już bez upychania fraz.

  • Osobiście uważam, że treść trochę odbiega od tytułu, bo tylko jeden punkt odpowiada na tytułowe pytanie 😉 Mimo to rady, które opisałaś są przydatne przy tworzeniu wpisów i zdobywaniu ruchu z wyszukiwarki na bloga.
    Jeżeli komuś zależy na ruchu to warto sprawdzić wybrane słowa kluczowe w narzędziach do planowania słów kluczowych od Google – bo to, że samemu by się wpisało jakąś frazę w wyszukiwarkę nie oznacza, żę inni też ją tak wpisują 😉

    • Aleksandra Niedzielska

      Hubert, słuszna uwaga – narzędzia do planowania słów kluczowych w Google są bardzo przydatne:) Korzystamy.

  • Warto również pamiętać, aby odmieniać słowo kluczowe, wpisywać różne jego wersje. Wygląda wtedy bardziej naturalnie. A co do wątpliwości Igora, to – niestety, albo stety – na pozycję w wyszukiwarce wpływają nie tylko słowa kluczowe

    • Aleksandra Niedzielska

      Gdyby tylko słowa kluczowe wpływały na pozycję strony w google, to w kilka sekund zabrakłoby miejsca nie tylko w TOP 3 ale , TOP10, 20, 30. W końcu pozycjonowania to wyższa szkoła mocy:)

  • Dzięki Aleksandra.

    Zawsze warto przypominać fundamenty 🙂

    Dobrego, naturalnego seo i kontentu nigdy za mało.