Marketing News, 01.2021. Co się stało, gdzie się pali?!
Nowa seria wpisów na blogu 🙂 W ostatnim tygodniu każdego miesiąca, począwszy od dziś, będę tu publikować podsumowanie różnych ciekawych, marketingowych newsów, jakie pojawiły się na rynku.
Marketing News to bilans nowinek, wdrożeń i zapowiedzi z zakresu: Facebooka, Instagrama, Google i Seo, Blogowania i Content Marketingu, a także świeżych informacji dotyczących YouTube, Video Marketingu, obróbki graficznej i innych ważnych ciekawostek.
Przegląd prowadzę wspólnie z Pawłem Pieczką, a o newsach na bieżąco dowiadują się subskrybenci tego kanału YT.
Zachęcam do lektury, bo sporo nowych rzeczy pojawia się w zakresie działań marketingowych na różnych platformach, więc warto być na czasie i wiedzieć co się wydarzyło i gdzie się pali 😉
Marketing News – styczeń 2021. Podsumowanie
Zestawienie jest podzielone na bloki związane z poszczególnymi platformami i serwisami, na których prowadzimy różne działania marketingowe.
- Koniec przycisku „lubię to” na FanPage. Większość nowych FanPages już tą opcję ma, a stare są powoli zmieniane na opcję bez możliwości ich polubienia. Wszystkie lajki mają być przekonwertowane na obserwacje, a celem tej zmiany wg FB ma być koniec produkcji farm lajków tylko po to, żeby robiły wrażenie. (więcej do poczytania np. tutaj: https://next.gazeta.pl/next/7,151243,26668923,facebook-pozbywa-sie-przycisku-lubie-to-z-fanpage-y-duze.html )
- Nowe alerty zaangażowania na grupach FB. Administratorzy grup będą mogli ustawić ciekawe alerty na prowadzonych przez siebie grupach np. platforma poinformuje ich, jeśli jakiś komentarz zbierze podejrzanie dużo reakcji „wrr” i należałoby go przejrzeć.
- Hasztagi na FB zaczynają działać. To news, na który czekało wiele osób wyszukujących informacji wewnątrz FB, ale i działających marketingowo. Już teraz na wielu FanPages przy planowaniu wpisu, twórcom rozwija się lista sugerowanych hasztagów, wraz z informacją jak bardzo są one popularne (fajna sugestia pomagająca wstrzelić się w niszę lub dołączyć do masówek).
- Co z nowym regulaminem WhatsAppa? Gwałtowne odchodzenie użytkowników WhatsAppa wywołane zapowiedzią nowego regulaminu sprawiło chyba, że FB nieco się wystraszył i opóźnił planowane na 8 lutego wprowadzenie nowych reguł. Aktualnie przełożono je na maj, jakkolwiek użytkownicy raczej nie mają co liczyć, że FB całkowicie od tego pomysłu odstąpi. (więcej w temacie np. tutaj https://spidersweb.pl/2021/01/whatsapp-nowy-regulamin-facebook.html).
- Facebook, a zakupy z poziomu aplikacji. Sprzedajesz z pomocą Facebooka? Lepiej na tym wyjdziesz korzystając wprost z ich aplikacji do zakupów. FB będzie zdecydowanie bardziej wspierał tych, którzy jej używają niż tych, którzy przekierowują klientów na swoje strony, sklepy www, portale aukcyjne czy inne systemy sprzedażowe. Takie posty z przeniesieniem sprzedaży poza FB będą po prostu słabiej widoczne dla potencjalnych klientów. (można o tym przeczytać m.in tutaj https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/social-media-w-2021-trend-social-commerce-bedzie-zyskiwal-na-znaczeniu-260776).
- Koniec z zasadą 20% tekstu w reklamach na FB. Przypominamy zapominalskim, że nie obowiązuje już reguła maksymalnie 20% teksty i reszta obrazek przy reklamach płatnych na FB. Obostrzenia zostały poluzowane, co może skutkować fajnym zwiększeniem się różnorodności serwowanych na reklam.
- Testy w USA: Czy Twój komentarz na FB przydaje się innym? Facebook testuje w Stanach całkiem ciekawą opcję, która ma umożliwić klikanie cudzych komentarzy strzałką w górę (jeśli uważamy komentarz za przydatny dla rozwoju wypowiedzi), albo w dół (bezużyteczny). Trudno powiedzieć, czy taka funkcja zostanie wprowadzona i czy rzeczywiście wpłynie na wyławianie najbardziej wartościowych komentarzy w dyskusjach, ale testy trwają. (można o tym przeczytać np.w prenumeracie pisma https://sprawnymarketing.pl/, którą swoją droga polecam z racji na moc interesujących artykułów i studium przypadków).
- Rozmowy Facebooka czyli Podcasty na plan. Facebook Polska prezentuje oficjalną serię swoich podcastów. Rozmowy z różnymi autorytetami w kategoriach: Trendy (nowinki technologiczne wpływające na biznes), Marki (firmy opowiadające swoje historie, case studies) i Narzędzia (pracownicy FB opowiadają o najnowszych rozwiązaniach FB) – mogą być naprawdę ciekawe do posłuchania. (Link: https://www.facebook.com/business/m/rozmowyfacebooka)
- Praca zdalna powodem zmian na IG? Instagram Stories dostępne nie tylko z poziomu smartfona ale i komputerów?! Nawigację po nowym wyglądzie ułatwi tzw. karuzela. – trwają testy, a wybrańcy już mają dostęp do tej funkcji. (Więcej w temacie: https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/instagram-stories-na-desktopy-czekaja-zmiany-wiemy-jak-to-ma-wygladac/ns95ycn )
- Jak zmieniał się Instagram? Od zdjęć i serduszek po marketingową machinę
- Coraz częstsze blokady kont. Wielu użytkowników narzeka na blokady ich kont zarówno na Insta, jak i na Facebooku – działasz marketingowo, prowadzisz biznes? Różnicuj miejsca, w których prowadzisz swoją firmę.
- Cenzura? Instagram, Youtube i TikTok coraz częściej usuwają posty wspierające Aleksieja Nawalnego
- Koniec video na Instagramie? Czy nowe funkcje Instagrama zostaną wycofane na rzecz poprzedniej prostoty? Co z tym video? Zapowiedź testów połączenia ze sobą narzędzi video, jakie udostępnia aplikacja. (Więcej: https://www.eska.pl/news/instagram-zniknie-mozliwosc-dodawania-wideo-szef-apki-sugeruje-duze-zmiany-aa-8o4F-7BeQ-UoYo.html)
- Coraz starsi zaczynają przygodę z Instagramem. Nie tylko młodzi: Prawie siedemdziesięciolatka obserwowana przez blisko 20 000 osób na Insta. (Ciekawostki opisane: https://noizz.pl/big-stories/irena-wielocha-na-emeryturze-podbija-instagrama-jako-kobieta-zawsze-mloda/s1j2qwd)
- Kiedy najlepiej dodawać zdjęcia? Jak znaleźć idealny moment dodawania zdjęć na Instagramie? Śniadanie, lunch, wieczór czy godziny nocne? Analiza followersów i nowe konta. Kilka ciekawych pomysłów na stronie: https://www.radioem.pl/doc/6673407.Kiedy-dodawac-zdjecia-na-Instagrama-i-innych-Social-Media.
- Live na Instagramie do 4 godzin! Coś dla gadatliwych: transmisje na żywo do max 4 godzin oraz opcja przechowania ich przez 30 dni w archiwum Insta (później znikają). Link: https://dailyweb.pl/nowosci-na-instagramie-transmisje-na-zywo-beda-mogly-trwac-4-godziny/.
Google i kwestie Seo
- Niemobilne strony wylecą z Google już w marcu! Google zapowiedział usunięcie ze swojej wyszukiwarki wszystkich stron, które nie są dostosowane do przeglądania mobilnego. Ma to nastąpić już w marcu 2021, więc jeszcze czas na poprawki. Tu https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl możesz sprawdzić czy Twoja strona jest mobilna.
- Też masz w smartfonie złośliwe aplikacje z Google Play? Google Play usuwa 164 aplikacje ze swojego sklepu, wśród nich edytory audio i video, mixery, programy do obróbki zdjęć, gpsy, apki do ochrony telefonu, apki do oszczędzania baterii, antywirusy, speed checkery internetu, antywirusy, speed checkery internetu. Kompletna lista usuniętych aplikacji znajduje się tutaj: https://www.whiteops.com/blog/imitation-is-the-sincerest-form-of-fraudery. – warto przejrzeć i odinstalować ze swojego smartfona.
- Core Web Vitals – czynnik rankingowy SEO. Od 2021 Core Web Vitals będzie brany jako czynnik rankingowy Seo. Co to jest? Po ludzku: to doświadczenia użytkownika w czasie rzeczywistym jego pobytu na stronie internetowej. CWV można podzielić na 3 czynniki:
1) LCP szybkość ładowania strony www
2) FID interaktywność (dobre wrażenia wpływające na użytkowanie strony), opóźnienie pierwszego ładowania
3) CLS zmiany w layoucie (dobre wrażenia wpływające na jej użytkowanie), czy np. strona nieoczekiwanie nie przesuwa się w czasie ładowania, nie rozjeżdża itd. Więcej do poczytania: https://web.dev/vitals/. Możesz też pobrać specjalny dodatek do chrome, żeby sobie sprawdzić, jak Twoja strona wypada w Core Web Vitals: https://chrome.google.com/webstore/detail/web-vitals/ahfhijdlegdabablpippeagghigmibma?hl=en.
Blogowanie, content marketing
- Ranking najbardziej wpływowych blogerów 2020. Na blogu słynnego Kominka: https://pl.jasonhunt.media/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2020-roku/ można zanurzyć się w rankingu najbardziej wpływowych blogerów. Lista jest długa i może stanowić cenne źródło marketingowej inspiracji.
- Content marketing 2020 – co było ważne? Trendy w polskim, ale i światowym marketingu związane nie tylko z pandemią, ale i całą masą zmian, jakie otaczały nas w poprzednim roku. Bardzo ciekawy artykuł na stronie https://brief.pl/content-marketing-2020-podsumowanie-roku-prognozy-vs-rzeczywistosc/, z którego możemy wynieść ważne rzeczy, a tu wspomnę jedynie o trzech głównyc celach marketingowych, jakie w działania contentowych wybierały marki: 1. Kreowanie świadomości marki, 2. Edukowanie odbiorców i 3. Budowanie wiarygodności i zaufania. I uwaga, dopiero na miejscu czwartym po budowie marki, edukacji i zaufaniu pojawia się generowanie leadów! Osoby znające zasadę PPZ w marketingu szybko zauważą powiązanie!
Video, obróbka graficzna
- Już jest: najnowszy flagowiec od Samsunga. Po początkowych kpinach z Apple, Samsung również nie dołączy ładowarki do swojego nowego telefonu S21. Świat jest pełen ładowarek, nie potrzeba kolejnych:) Ciekawe i do poczytania tutaj: https://dailyweb.pl/jaki-on-brzydki-i-bez-ladowarki-czyli-poznajcie-samsunga-s21/
- Testy i opisy ciekawych aplikacji mobilnych. Coś dla fanów aplikacji: blog, z szeroką bazą testów, które mogą zaoszczędzić Ci czas na wyszukanie tego, co jest Ci w działaniach marketingowych potrzebne. Link: https://socialmediatools.pl/tutoriale/.
- Nowości od Signal. Ciekawe nowości w komunikatorze Signal, szyfrowane grupowe rozmowy video i … co ma do tego Elon Musk? Nieco więcej również tu: https://dailyweb.pl/signal-szykuje-nowosci-dla-swoich-uzytkownikow-ktorych-jest-coraz-wiecej/
- Nowe karty Nvidia i niesamowita moc dla graczy. Jakie technologie i możliwości dają graczom (i nie tylko) nowinki Nvidia? Sprawdź: https://www.tabletowo.pl/karty-graficzne-nvidia-do-pracy-i-zabawy/
- Najlepsze triki do obróbki zdjęć w darmowych aplikacjach
- Edytor zdjęć: płatny czy darmowy? Kiedy warto korzystać z płatnych opcji, a kiedy zostawić je na dalszy etap działań marketingowych?
Youtube
- Dodajesz Time Stamp do filmów na Youtube? To zacznij! Youtube już dawno zapowiadał automatyczne dzielenie filmów na rozdziały (tzw. „key moments in video”, ma robić sztuczna inteligencja Google), ale… jeśli zrobi się to samemu to wyniki mogą być lepsze, bo będą stanowiły dla Google wskazówkę co i jak indeksować w wyszukiwarce. Jak to zrobić?
– Robimy zapis sekundowy w opisie na youtube, (w jakiej minucie i sekundzie nagrania, co jest na nim omawiane)
– Zapis tworzymy pod potencjalne frazy, jakich mogą w google szukać userzy. Google przekieruje ich wówczas do konkretnego fragmentu naszego filmu (taki jest przynajmniej plan)
- Nowa moc hasztagów na YouTube. Od teraz każdy, kto kliknie określony hashtag w YouTube, na komputerze lub w aplikacji mobilnej, zobaczy nową, dedykowaną stronę, która zawiera tylko filmy z hashtagiem, które są sortowane tak, aby najlepsze filmy były u góry. Wcześniej były to również filmy tematyczne, teraz to się zmienia. Jeśli w opisie nie dodałeś hashtagu – nie zostanie on uwzględniony na liście filmów o tej tematyce.
Inne ciekawostki
- Marki luksusowe chcą TikToka. Podobno stare wygi z luksusowej półki późno wchodzą w nowe trendy i to kojarzone głównie z młodzieżą, ale… to nie prawda. Coraz więcej luksusowych marek z rozmachem wchodzi na Tik Toka. Jest tu już Louis Vuitton,Stella McCartney czy Fendi i jak się okazuje, wcale nie uważają one platformy za miejsce dla nastolatków. Wręcz przeciwnie.
- Używasz Microsoft Edge? Sprawdź funkcję monitorowania haseł. Edge udostępnia monitor haseł – łatwy sposób, żeby sprawdzić czy Twoje hasło nie zostało przez kogoś wykradzione. Zródło wiedzy dla zainteresowanych: https://www.centrumxp.pl/Publikacja/Sprawdz-czy-Twoje-haslo-zostalo-wykradzione-Monitor-hasel-dostepny-w-Microsoft-Edge
- 15 komunikatorów w jednym? To możliwe! Beeper ma ambicję by łączyć wiele komunikatorów w jednym miejscu! To może być świetne rozwiązanie dla tych, którzy korzystają z różnych miejsc na rozmowy ze znajomymi. Link do poczytania: https://antyweb.pl/beeper-multikomunikator/.
Dodatkowo, o w/w punktach możesz też posłuchać nagrania naszej transmisji na żywo
Video podsumowanie marketingowe
Na dziś to wszystko 🙂
Jeśli chcesz dodać coś ciekawego, co poza w/w wyszperałeś w sieci – zostaw komentarz.
Jeśli pomysł na takie comiesięczne zestawienia Ci się podoba – również będzie nam miło, jeśli dasz znać niżej 🙂
Świetne podsumowanie 🙂 Dzięki za mega robotę Ola!
Dzięki również i polecam się 🙂
Obszerne, dzięki!
Świetny materiał 🙂
Jak myślisz czy w 2021 warto zaczynać z blogiem? :)) wiadomo że Internet jest aż zapchany różnymi stronami, jednak czy znajdziemy osoby zainteresowane czytaniem bloga? Czy lepiej wpierw znaleźć osoby i grupy które mogą być zainteresowane.
Łukasz, a dlaczego ludzie wciąż wpisują w google „Jak zrobić frytki?”, mimo że internet jest zapchany odpowiedziami i dlaczego wciąż pojawiają się nowe? 😉
Nie dowiesz się czy ludzie będą chcieli czytać Twojego bloga, dopóki nie zaczniesz go tworzyć. 🙂