Marketing News, 01.2021. Co się stało, gdzie się pali?!

marketingowe nowosciNowa seria wpisów na blogu 🙂 W ostatnim tygodniu każdego miesiąca, począwszy od dziś, będę tu publikować podsumowanie różnych ciekawych, marketingowych newsów, jakie pojawiły się na rynku.

Marketing News to bilans nowinek, wdrożeń i zapowiedzi z zakresu: Facebooka, Instagrama, Google i Seo, Blogowania i Content Marketingu, a także świeżych informacji dotyczących YouTube, Video Marketingu, obróbki graficznej i innych ważnych ciekawostek.

Przegląd prowadzę wspólnie z Pawłem Pieczką i na żywo, w formie live można go posłuchać w ostatnim tygodniu miesiąca, na FanPage Swoją Drogą, a tu, specjalnie dla osób, które wolą czytać niż słuchać, dzień później będzie wjeżdżało podsumowanie pisemne.

Zachęcam do lektury, bo sporo nowych rzeczy pojawia się w zakresie działań marketingowych na różnych platformach, więc warto być na czasie i wiedzieć co się wydarzyło i gdzie się pali 😉

Marketing News – styczeń 2021. Podsumowanie

Zestawienie jest podzielone na bloki związane z poszczególnymi platformami i serwisami, na których prowadzimy różne działania marketingowe.

Facebook

  • Nowe alerty zaangażowania na grupach FB. Administratorzy grup będą mogli ustawić ciekawe alerty na prowadzonych przez siebie grupach np. platforma poinformuje ich, jeśli jakiś komentarz zbierze podejrzanie dużo reakcji „wrr” i należałoby go przejrzeć.
  • Hasztagi na FB zaczynają działać. To news, na który czekało wiele osób wyszukujących informacji wewnątrz FB, ale i działających marketingowo. Już teraz na wielu FanPages przy planowaniu wpisu, twórcom rozwija się lista sugerowanych hasztagów, wraz z informacją jak bardzo są one popularne (fajna sugestia pomagająca wstrzelić się w niszę lub dołączyć do masówek).
  • Co z nowym regulaminem WhatsAppa? Gwałtowne odchodzenie użytkowników WhatsAppa wywołane zapowiedzią nowego regulaminu sprawiło chyba, że FB nieco się wystraszył i opóźnił planowane na 8 lutego wprowadzenie nowych reguł. Aktualnie przełożono je na maj, jakkolwiek użytkownicy raczej nie mają co liczyć, że FB całkowicie od tego pomysłu odstąpi. (więcej w temacie np. tutaj https://spidersweb.pl/2021/01/whatsapp-nowy-regulamin-facebook.html).
  • Koniec z zasadą 20% tekstu w reklamach na FB. Przypominamy zapominalskim, że nie obowiązuje już reguła maksymalnie 20% teksty i reszta obrazek przy reklamach płatnych na FB. Obostrzenia zostały poluzowane, co może skutkować fajnym zwiększeniem się różnorodności serwowanych na reklam.
  • Testy w USA: Czy Twój komentarz na FB przydaje się innym? Facebook testuje w Stanach całkiem ciekawą opcję, która ma umożliwić klikanie cudzych komentarzy strzałką w górę (jeśli uważamy komentarz za przydatny dla rozwoju wypowiedzi), albo w dół (bezużyteczny). Trudno powiedzieć, czy taka funkcja zostanie wprowadzona i czy rzeczywiście wpłynie na wyławianie najbardziej wartościowych komentarzy w dyskusjach, ale testy trwają. (można o tym przeczytać np.w prenumeracie pisma https://sprawnymarketing.pl/, którą swoją droga polecam z racji na moc interesujących artykułów i studium przypadków).
  • Rozmowy Facebooka czyli Podcasty na plan. Facebook Polska prezentuje oficjalną serię swoich podcastów. Rozmowy z różnymi autorytetami w kategoriach: Trendy (nowinki technologiczne wpływające na biznes), Marki (firmy opowiadające swoje historie, case studies) i Narzędzia (pracownicy FB opowiadają o najnowszych rozwiązaniach FB) – mogą być naprawdę ciekawe do posłuchania. (Link: https://www.facebook.com/business/m/rozmowyfacebooka)

Instagram

  • Jak zmieniał się Instagram? Od zdjęć i serduszek po marketingową machinę
  • Coraz częstsze blokady kont. Wielu użytkowników narzeka na blokady ich kont zarówno na Insta, jak i na Facebooku – działasz marketingowo, prowadzisz biznes? Różnicuj miejsca, w których prowadzisz swoją firmę.
  • Cenzura? Instagram, Youtube i TikTok coraz częściej usuwają posty wspierające Aleksieja Nawalnego

Google i kwestie Seo

  • Niemobilne strony wylecą z Google już w marcu! Google zapowiedział usunięcie ze swojej wyszukiwarki wszystkich stron, które nie są dostosowane do przeglądania mobilnego. Ma to nastąpić już w marcu 2021, więc jeszcze czas na poprawki. Tu https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl możesz sprawdzić czy Twoja strona jest mobilna.
  • Też masz w smartfonie złośliwe aplikacje z Google Play? Google Play usuwa 164 aplikacje ze swojego sklepu, wśród nich edytory audio i video, mixery, programy do obróbki zdjęć, gpsy, apki do ochrony telefonu, apki do oszczędzania baterii, antywirusy, speed checkery internetu, antywirusy, speed checkery internetu. Kompletna lista usuniętych aplikacji znajduje się tutaj: https://www.whiteops.com/blog/imitation-is-the-sincerest-form-of-fraudery. – warto przejrzeć i odinstalować ze swojego smartfona.
  • Core Web Vitals – czynnik rankingowy SEO. Od 2021 Core Web Vitals będzie brany jako czynnik rankingowy Seo. Co to jest? Po ludzku: to doświadczenia użytkownika w czasie rzeczywistym jego pobytu na stronie internetowej. CWV można podzielić na 3 czynniki:
    1) LCP szybkość ładowania strony www
    2) FID interaktywność (dobre wrażenia wpływające na użytkowanie strony), opóźnienie pierwszego ładowania
    3) CLS zmiany w layoucie (dobre wrażenia wpływające na jej użytkowanie), czy np. strona nieoczekiwanie nie przesuwa się w czasie ładowania, nie rozjeżdża itd. Więcej do poczytania: https://web.dev/vitals/.  Możesz też pobrać specjalny dodatek do chrome, żeby sobie sprawdzić, jak Twoja strona wypada w Core Web Vitals: https://chrome.google.com/webstore/detail/web-vitals/ahfhijdlegdabablpippeagghigmibma?hl=en.

Blogowanie, content marketing

  • Content marketing 2020 – co było ważne? Trendy w polskim, ale i światowym marketingu związane nie tylko z pandemią, ale i całą masą zmian, jakie otaczały nas w poprzednim roku. Bardzo ciekawy artykuł na stronie https://brief.pl/content-marketing-2020-podsumowanie-roku-prognozy-vs-rzeczywistosc/, z którego możemy wynieść ważne rzeczy, a tu wspomnę jedynie o trzech głównyc celach marketingowych, jakie w działania contentowych wybierały marki: 1. Kreowanie świadomości marki, 2. Edukowanie odbiorców i 3. Budowanie wiarygodności i zaufania. I uwaga, dopiero na miejscu czwartym po budowie marki, edukacji i zaufaniu pojawia się generowanie leadów! Osoby znające zasadę PPZ w marketingu szybko zauważą powiązanie!

Video, obróbka graficzna

  • Już jest: najnowszy flagowiec od Samsunga. Po początkowych kpinach z Apple, Samsung również nie dołączy ładowarki do swojego nowego telefonu S21. Świat jest pełen ładowarek, nie potrzeba kolejnych:) Ciekawe i do poczytania tutaj: https://dailyweb.pl/jaki-on-brzydki-i-bez-ladowarki-czyli-poznajcie-samsunga-s21/
  • Testy i opisy ciekawych aplikacji mobilnych. Coś dla fanów aplikacji: blog, z szeroką bazą testów, które mogą zaoszczędzić Ci czas na wyszukanie tego, co jest Ci w działaniach marketingowych potrzebne. Link: https://socialmediatools.pl/tutoriale/.
  • Nowości od Signal. Ciekawe nowości w komunikatorze Signal, szyfrowane grupowe rozmowy video i … co ma do tego Elon Musk? Nieco więcej również tu: https://dailyweb.pl/signal-szykuje-nowosci-dla-swoich-uzytkownikow-ktorych-jest-coraz-wiecej/
  • Nowe karty Nvidia i niesamowita moc dla graczy. Jakie technologie i możliwości dają graczom (i nie tylko) nowinki Nvidia? Sprawdź: https://www.tabletowo.pl/karty-graficzne-nvidia-do-pracy-i-zabawy/
  • Najlepsze triki do obróbki zdjęć w darmowych aplikacjach
  • Edytor zdjęć: płatny czy darmowy? Kiedy warto korzystać z płatnych opcji, a kiedy zostawić je na dalszy etap działań marketingowych?

Youtube

  • Dodajesz Time Stamp do filmów na Youtube? To zacznij! Youtube już dawno zapowiadał automatyczne dzielenie filmów na rozdziały (tzw. „key moments in video”, ma robić sztuczna inteligencja Google), ale… jeśli zrobi się to samemu to wyniki mogą być lepsze, bo będą stanowiły dla Google wskazówkę co i jak indeksować w wyszukiwarce. Jak to zrobić?
    – Robimy zapis sekundowy w opisie na youtube, (w jakiej minucie i sekundzie nagrania, co jest na nim omawiane)
    – Zapis tworzymy pod potencjalne frazy, jakich mogą w google szukać userzy. Google przekieruje ich wówczas do konkretnego fragmentu naszego filmu (taki jest przynajmniej plan)
  • Nowa moc hasztagów na YouTube. Od teraz każdy, kto kliknie określony hashtag w YouTube, na komputerze lub w aplikacji mobilnej, zobaczy nową, dedykowaną stronę, która zawiera tylko filmy z hashtagiem, które są sortowane tak, aby najlepsze filmy były u góry. Wcześniej były to również filmy tematyczne, teraz to się zmienia. Jeśli w opisie nie dodałeś hashtagu – nie zostanie on uwzględniony na liście filmów o tej tematyce.

Inne ciekawostki

  • Marki luksusowe chcą TikToka. Podobno stare wygi z luksusowej półki późno wchodzą w nowe trendy i to kojarzone głównie z młodzieżą, ale… to nie prawda. Coraz więcej luksusowych marek z rozmachem wchodzi na Tik Toka. Jest tu już Louis Vuitton,Stella McCartney czy Fendi i jak się okazuje, wcale nie uważają one platformy za miejsce dla nastolatków. Wręcz przeciwnie.
  • 15 komunikatorów w jednym? To możliwe! Beeper ma ambicję by łączyć wiele komunikatorów w jednym miejscu! To może być świetne rozwiązanie dla tych, którzy korzystają z różnych miejsc na rozmowy ze znajomymi. Link do poczytania: https://antyweb.pl/beeper-multikomunikator/.

Dodatkowo, o w/w punktach możesz też posłuchać nagrania naszej transmisji na żywo

Video podsumowanie marketingowe

Na dziś to wszystko 🙂

Jeśli chcesz dodać coś ciekawego, co poza w/w wyszperałeś w sieci – zostaw komentarz.

Jeśli pomysł na takie comiesięczne zestawienia Ci się podoba – również będzie nam miło, jeśli dasz znać niżej 🙂

close

6 komentarzy

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.